January 05, 2011

10 bangunan paling pelik kat dunia

10. Hang Nga Guesthouse a.k.a Crazy House (Vietnam)

Rumah ini adalah dimiliki oleh anak perempuan bekas presiden Vietnam, yang belajar arsitektur di Moscow.

Ini tidak sesuai dengan undang-undang tentang membina rumah, mempunyai liku yang tak terduga dan ternyata, atap dan bilik. Ini kelihatan seperti istana dongeng, Ia juga memiliki besar "binatang" seperti zirafah dan labah-labah, tidak ada tetingkap persegi panjang atau bulat, dan boleh dikunjungi seperti muzium.

9. Cubic Houses (Rotterdam, Netherlands)

Idea asal rumah-rumah ini padu muncul pada 1970-an. Piet Blom telah membangunkan beberapa padu rumah-rumah yang dibina di Helmond.

Kota Rotterdam memintanya untuk mereka bentuk perumahan di atas jambatan penyeberangan dan ia memutuskan untuk menggunakan idea rumah padu. Konsep di balik rumah-rumah ini adalah bahawa ia cuba untuk mencipta sebuah hutan yang masing-masing kubus mewakili pohon abstrak, sehingga seluruh desa menjadi hutan.

8. Habitat 67 (Montreal, Canada)

Expo 67, salah satu pameran yang terbesar di dunia universal diadakan di Montreal. Perumahan adalah salah satu tema utama Expo 67.

kubus adalah asas, bererti dan finalitas Habitat 67. Dalam erti material, kubus merupakan simbol kestabilan. Adapun makna mistik nya, kubus adalah simbol dari kebijaksanaan, kebenaran, kesempurnaan moral, pada asal diri dari tamadun kita.

354 kubus yang megah abu-abu krem membina satu pada yang lain untuk membentuk 146 tempat tinggal terletak di antara langit dan bumi, antara bandar dan sungai, antara hijau dan cahaya.

 

7. Wonderworks (Pigeon Forge, TN, United States)

 Rumah ni gua xde info...tengok pun dah pelik..

6. Kansas City Public Library (Missouri, United States)

Projek ini, terletak di jantung Kansas City, merupakan salah satu projek perintis di balik revitalisasi pusat bandar.

Orang-orang Kansas City diminta untuk membantu memilih buku yang sangat berpengaruh yang mewakili Kansas City. Mereka tajuk yang dimasukkan sebagai 'bookbindings' dalam reka bentuk inovatif dari eksterior garasi parkir, untuk menginspirasi orang dan dimanfaatkan oleh Perpustakaan Pusat pusat bandar.

5. The Basket Building (Ohio, United States)

The Longaberger Basket bangunan Syarikat di Newark, Ohio hanya mungkin menjadi satu bangunan pejabat aneh di dunia. Bangunan 180.000 meter persegi, replika bakul pasar yang terkenal syarikat, bayaran $ 30 juta dan mengambil dua tahun untuk menyelesaikannya. Banyak ahli cuba memujuk Dave Longaberger untuk menukar rencananya, tapi dia ingin replika yang tepat dari hal yang nyata.

4. Ferdinand Cheval Palace a.k.a Ideal Palace (France)


 Istana ferdinand...yang men bola tu...defend man u...lolz

3. Forest Spiral – Hundertwasser Building (Darmstadt, Germany)

Rumah Hundertwasser "Waldspirale" ("Forest Spiral") dibina di Darmstadt antara tahun 1998 dan 2000. Friedensreich Hundertwasser, arkitek Austria terkenal dan pelukis, secara luas dikenali kerana revolusioner, desain arsitektur warna-warni yang menggabungkan tidak teratur, bentuk-bentuk organik, contohnya bawang berbentuk kubah.

Struktur dengan 105 apartemen membungkus laman yang indah dengan aliran berjalan. Sampai di menara di sudut tenggara, ada restoran, termasuk Bar cocktail.

2. The Crooked House (Sopot, Poland)

Pembinaan bangunan bermula pada bulan Januari 2003 dan pada bulan Disember 2003 selesai. Arsitektur rumah didasarkan pada Jan Marcin Szancer (Poland artis terkenal dan ilustrator buku kanak-kanak) dan Dahlberg Per (pelukis tinggal Sweden di Sopot) gambar dan lukisan.

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1. The No Name (Unknown Location)

Ngeh ngeh ngeh...

 

No comments:

Post a Comment