October 08, 2010

Terlupa..

Pang pang pang...

Dalam keheningan pagi, sebuah motosikal membelok perlahan di satu simpang. Bunyi yang datang dari signal motosikal di luar kedai itu menyebabkan gua termenung seketika. Memori silam sebagai seorang belia benci dadah yang membina negara tiba-tiba menerjah fikiran gua.

"Lim Tat, loti sama itu tin sardin berapa harga?" tanya gua kepada Lim Tat setelah sebuah lori 5 tan selesai mengundur untuk menempatkan stok-stok baru kedai.

"Empat linggit." jawab Lim Tat, "lu angkat satu lagi loti wa kasi lima linggit la, senang celita"

Gua menepuk-nepuk kocek seluar gua yang nampak agak luar biasa.

"Kalau gua ajak Zaim Azamam dengan Mawar Liar tadi boleh settle masalah dengan mudah..." bisik hati kecil gua.

Gua seluk kocek seluar dan berjalan ke arah motosikal gua.

"Mana lu mau pergi? Ini barang lu sudah angkat mau bayar ka tak mau?" tanya Lim Tat berkerut dahi.

"Balik. Makan nasik!" jawab gua dengan kepala sudah bertopi keledar.

Dari jauh gua tengok mulut Lim Tat macam mencarut panjang.

No comments:

Post a Comment